Ikt i mat og helse blir nok nedprioritert på de fleste skolene, tror jeg. Det blir sett på som en slags teori.... Derfor har jeg tenkt å se litt mer på hvordan man kan bruke Iikt som verktøy i dette faget. Jeg tok 30stp i mat og helse i fjor, og kommer nok til å undervise i dette faget når jeg blir ferdig til neste høst. Derfor ønsker jeg å bruke den første innleveringsoppgaven som omhandler ikt og læring som enslags forberedelse til det. Etter dette året går jeg jo ut fra at jeg vil bruke ikt i min undervisning, mer enn det som blir gjort i dag på den respektive skolen. Jeg har jo fått noen ideer som går på å bruke photostory som bl.a dokumentasjon. Håper bare det lar seg praktisk gjennomføre, det får tiden vise :o). Er det noen som ellers har noen ideer til meg, mottar jeg dem med takk :o)
Tankekart for læring
for 10 år siden
Jeg har jo svart deg med epost, men nevner her, også for andre, bruk av digitale kamera i alle praktiske fag (og i forbindelse med praktiske aktiviteter i teorifag, f. eks. naturfag). Bildene kan brukes i rapporter (Word), presentasjoner (PowerPoint), bildefortellinger, film, blogger og nettsider.
SvarSlettPå Internett er det mye stoff/ressurssider om kosthold og helse. Dette kan det knyttes til "gjøremål" og IKT-oppgaver i faget.
Regneark kan brukes til tabeller og grafer for innhold/inntak av næringsemner.
Programmet "Mat på data" er kjent og brukes mye.